10 نکته براي تنظيم عادات غذايي کودک

عوامل موثر در تنظيم عادات غذايي کودک

1. سبک خانوادگي

تا جايي که مي توانيد يک وعده غذايي را با هم به عنوان يک خانواده تقسيم کنيد. اين بدان معناست که هيچ مزاحم رسانه اي مانند تلويزيون يا تلفن همراه در زمان صرف غذا وجود ندارد. از اين زمان براي الگوبرداري از تغذيه سالم استفاده کنيد.

يک وعده غذايي را براي کل خانواده سرو کنيد و اگر فرزندتان از چيزي که شما سرو کرده ايد امتناع کرد، در برابر اصرار براي درست کردن يک وعده غذايي ديگر مقاومت کنيد. اين فقط به خوردن غذاي حساس کمک مي کند. سعي کنيد حداقل يک غذاي مورد علاقه فرزندتان را در هر وعده غذايي بگنجانيد و به ارائه يک وعده غذايي متعادل ادامه دهيد، خواه او آن را بخورد يا نخورد.

تنظيم عادات غذايي کودک

2. دعواهاي غذايي

اگر کودک نوپا شما از خوردن غذا امتناع مي کند، از سر و صدا کردن در مورد آن اجتناب کنيد. خوب است که کودکان ياد بگيرند به بدن خود گوش دهند و از گرسنگي به عنوان راهنما استفاده کنند. براي مثال، اگر صبحانه يا ناهار زيادي بخورند، ممکن است علاقه اي به خوردن مقدار زيادي در بقيه روز نداشته باشند.

براي مطالعه: دستورالعمل هايي براي يک رژيم غذايي سالم براي کودکان

تهيه غذا بر عهده والدين و تصميم کودک براي خوردن آن است. تحت فشار قرار دادن بچه ها براي خوردن، يا تنبيه آنها در صورت عدم تمايل، مي تواند باعث شود که آنها به طور فعال از غذاهايي که ممکن است در غير اين صورت دوست دارند بيزار شوند.

3. فرار از رشوه

هر چند ممکن است وسوسه انگيز باشد، سعي کنيد به خاطر خوردن غذاهاي ديگر به فرزندان خود رشوه ندهيد. اين مي‌تواند غذاي “جايزه” را هيجان‌انگيزتر کند و غذايي که مي‌خواهيد آنها را امتحان کنند، کارهاي ناخوشايندي را تجربه کنند. همچنين مي تواند به جنگ هاي شبانه سر ميز شام منجر شود.

4. سعي کنيد، دوباره امتحان کنيد.

فقط به اين دليل که کودک يک بار غذا را رد مي کند، تسليم نشويد. به ارائه غذاهاي جديد و غذاهايي که فرزندتان قبلاً دوست نداشت، ادامه دهيد. قبل از اينکه جوانه هاي چشايي کودک نوپا آن را بپذيرند، ممکن است 10 بار يا بيشتر از يک غذا بچشيد. وعده هاي غذايي برنامه ريزي شده و ميان وعده هاي محدود مي تواند به کودک شما در هنگام معرفي غذاي جديد گرسنه باشد.

5. تنوع: ادويه

انواع غذاهاي سالم، به ويژه سبزيجات و ميوه ها را ارائه دهيد و حداقل 2 بار در هفته از غذاهاي پروتئيني بالاتر مانند گوشت و ماهي بدون استخوان استفاده کنيد. به کودک خود کمک کنيد طعم ها و بافت هاي جديد غذا را کشف کند. سعي کنيد گياهان و ادويه هاي مختلف را به وعده هاي غذايي ساده اضافه کنيد تا آنها را خوشمزه تر کنيد.

براي به حداقل رساندن ضايعات، غذاهاي جديد را در مقادير کم ارائه دهيد و حداقل يک يا دو هفته قبل از معرفي مجدد همان غذا صبر کنيد.

6. غذا را سرگرم کننده کنيد.

کودکان نوپا مخصوصاً براي امتحان غذاهايي که به روش هاي خلاقانه و چشم نواز چيده شده اند، آماده هستند. با چيدن غذاها به شکل هاي رنگارنگ و سرگرم کننده که بچه ها مي توانند تشخيص دهند، غذاها را غيرقابل مقاومت جلوه دهيد.

بچه‌هاي اين سن نيز تمايل دارند از هر غذايي که شامل آب خوردن باشد لذت ببرند. غذاهاي انگشتي نيز معمولاً مورد توجه کودکان نوپا هستند. غذاهاي جامد را به قطعاتي با اندازه لقمه برش دهيد که به راحتي آنها را بخورند، مطمئن شويد که قطعات به اندازه کافي کوچک هستند تا از خطر خفگي جلوگيري شود .

7. بچه ها را در برنامه ريزي غذا مشارکت دهيد.

از علاقه روزافزون کودک نوپا به اعمال کنترل به خوبي استفاده کنيد. به کودکتان اجازه دهيد براي شام يا در حين بازديد از خواربارفروشي يا بازار کشاورزان، ميوه و سبزي را انتخاب کند. کتاب هاي آشپزي مناسب براي بچه ها را با هم بخوانيد و به فرزندتان اجازه دهيد دستور العمل هاي جديدي را براي امتحان کردن انتخاب کند.

بيشتر بخوانيد: 7 دليل مهم براي اينکه بچه ها بايد در کارهاي روزمره خانه مشارکت داشته باشند

8. سرآشپزهاي کوچک

برخي از کارهاي آشپزي براي کودکان نوپا عالي است (البته با نظارت زياد): الک کردن، هم زدن، شمارش مواد، چيدن گياهان تازه از باغچه يا طاقچه، و «نقاشي» روي روغن پخت و پز با قلم مو شيريني پزي.

9. عبور از پل ها.

هنگامي که يک غذا پذيرفته شد، از چيزي که متخصصان تغذيه به آن «پل هاي غذايي» مي گويند براي معرفي ديگران با رنگ، طعم و بافت مشابه استفاده کنيد تا به تنوع غذايي کودکتان کمک کنيد. براي مثال، اگر کودک شما پاي کدو تنبل دوست دارد، پوره سيب زميني شيرين و سپس پوره هويج را امتحان کنيد.

10. يک جفت خوب.

سعي کنيد غذاهاي ناآشنا يا طعم‌هايي را که کودکان در ابتدا از آن‌ها خوششان نمي‌آيد (ترش و تلخ)، با غذاهاي آشنا که کودکان نوپا به طور طبيعي ترجيح مي‌دهند (شيرين و شور) سرو کنيد. به عنوان مثال، ترکيب بروکلي (تلخ) با پنير رنده شده (نمک)، ترکيبي عالي براي جوانه هاي چشايي کودکان نوپا است.

ياد آوردن…

اگر در مورد رژيم غذايي کودک خود نگران هستيد، با پزشک اطفال خود صحبت کنيد، که مي تواند به عيب يابي و اطمينان از دريافت تمام مواد مغذي لازم براي رشد و تکامل کودک شما کمک کند. همچنين به خاطر داشته باشيد که تند خوردن معمولا يک مرحله رشد طبيعي براي کودکان نوپا است. تمام تلاش خود را بکنيد تا با صبر و حوصله آنها را در مسيرشان به سمت تغذيه سالم راهنمايي کنيد.

https://koodakdif.ir/10-%d9%86%da%a9%d8%aa%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d9%86%d8%b8%db%8c%d9%85-%d8%b9%d8%a7%d8%af%d8%a7%d8%aa-%d8%ba%d8%b0%d8%a7%db%8c%db%8c-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9/

 

 

برچسب ها: 10,نکته,برای,تنظیم,عادات,غذایی,کودک,
[ سه شنبه 12 مهر 1401 ] [ 3:52 ] [ کاووسی فر ]
[ ]